Przepustnice
Przepustnice
Do czego służy przepustnica w samochodzie?
Przepustnica samochodowa jest niezbędnym elementem osprzętu silnika z zapłonem iskrowym, bez niej jazda nie byłaby możliwa. Jest również podstawowym składnikiem układu dolotowego, pełni bardzo ważną funkcję, odpowiadając za regulację ilości powietrza dostarczanego do komory spalania. Połączona z pedałem przyspieszenia za pomocą metalowej linki oraz sprężyny, to właśnie jego wciśnięcie przez kierowcę steruję otwarciem zwiększając otwór i dostarczając większą ilość tlenu do kolektora ssącego. Gdy pojazd jest na biegu jałowym i nie jest wciśnięty pedał gazu, klapka w przepustnicy jest zamknięta. W zależności od konstrukcji siłownika i trybu działania dzielimy je na elektronicznie i mechanicznie. W przypadku wariantu mechanicznego za ruch wału odpowiada linka oraz sprężyna, która obraca mechanizm motylkowy i reguluje otwarcie kryzy. W przypadku elektronicznych potencjometrem gazu, a samo otwarcie jest wywoływane przez silniczek krokowy i kontrolowane przez czujnik położenia.
Czy przepustnica ma wpływ na moc silnika? Jakie są objawy awarii?
Założeniem tuningu auta jest poprawa jego wydajności i poprawa parametrów takich jak moc i moment obrotowy jednostki napędowej. W celu zwiększenia mocy silnika konieczne jest dostarczenie większej ilości powietrza i paliwa, tak by proces mógł być bardziej efektywny i generował większą energię. Kluczowym aspektem jest poprawa przepływu świeżej mieszanki do komory silnika. Przepustnica odpowiada za dawkowanie ilości dostarczanego powietrza do kolektora ssącego, dlatego jest tak ważnym aspektem tuningu, zbyt mała średnica może okazać się wąskim gardłem, które prowadzi do spadku przepływu, a tym samym ograniczeniu osiągów silnika. Montowanie bardziej wydajnej turbosprężarki, tuningowych kolektorów ssących czy nawet sportowego dolotu nie przyniesie oczekiwanych efektów jeśli okaże się że seryjna przepustnica nie jest na tyle wydajna by poradzić sobie z większym przepływem.
Tuningowe przepustnice dolotowe FMIC
W naszej ofercie znajdują się tuningowe przepustnice uniwersalne, które znajdują zastosowanie w wielu układach dolotowych tuningowanych samochodów takich jak: Nissan, Toyota, Lexus, Mazda, VW, Skoda, Audi, BMW, Alfa Romeo, Cupra, Honda, Fiat, Kia, Mercedes, Porsche, Mini Cooper, Opel, Subaru, Saab, Seat, Hyundai, Ford, Renault, Volvo, Chevrolet, Mitsubishi i wielu innych. Poprawę osiągów gwarantują idealnie spasowane elementy i precyzyjne sterowanie zapewniają natychmiastową reakcję na gaz oraz płynną pracę dzięki łożyskom. Posiadają także regulację wolnych obrotów z blokadą oraz grubą, aluminiową flanszę spawaną lub przykręcaną do kolektora ssącego. Większe średnice w stosunku do seryjnych sprawiają, że znajdują szerokie zastosowanie w motorsporcie - często używane w streecie, drifcie, dragu itd. Posiadamy uniwersalne przepustnice marki JRSpec i FMIC w średnicach od 65 do 100mm. Wymiana przepustnicy na bardziej wydajną to względnie niski koszt, który może przynieść bardzo zauważalne efekty, zwiększając ilość dostarczanego powietrza a tym samym możliwość dostarczenia większej ilości paliwa które trafia do silnika znacząco podnoszą moc. Przepustnice FMIC PRO dostępne są w zestawach z kolektorami ssącymi i posiadają średnicę do nawet 102 mm. Zwiększona średnica i nie zaburzony przepływ względem oryginalnej pozawala w pełni wykorzystać potencjał kolektora ssącego i znacząco wpłynąć na ilość dostarczanego powietrza, a tym samym na generowaną przez silnik moc.
Budowa przepustnicy
Przepustnice mechaniczne charakteryzują się prostą konstrukcją, Składają się z obudowy, a sam korpus wewnątrz posiada cylindryczny kształt, w jego przekroju umieszczony jest zawór motylkowy, który uchylając się reguluje ilość mieszanki za pomocą metalowej linki która jest połączona z potencjometrem. W elektronicznych komunikacja odbywa się za pomocą potencjometru i silnika krokowego, bardzo ważnym elementem nowszych konstrukcji jest czujnik położenia przepustnicy, generowany przez niego sygnał jest podstawową informacją dla sterownika silnika o odpowiedniej ilości paliwa.
Jakie są objawy awarii? Jakie elementy należy naprawić?
Objawami awarii są przede wszystkim nierówna praca silnika, szarpanie podczas przyspieszania, przygasanie silnika podczas pracy na biegu jałowym, czy wolna reakcja na próbę przyspieszenia. Konsekwencją awarii może być unieruchomienie auta, może też wzrastać zużycie paliwa. Podstawowym czynnikiem gwarantującym bezproblemową eksploatację jest dbanie o czystość w układzie dolotowym. Brud który może doprowadzić do zużyć osi wpływa na luzy i nie równą prace, ważnym elementem jest też uszczelka łącząca kolektor z przepustnicą. Nierówna praca to znak zanieczyszczonego silnika krokowego. Dobrym nawykiem jest okresowy serwis i konserwacja polegająca na czyszczeniu zespołu, należy sprawdzić i wyczyścić przepustnicę oraz stalowy pancerz linki. Wystarczy pędzelek i odpowiednia chemia, po spryskaniu rozpuszcza nagar który należy zebrać za pomocą miękkiej ściereczki. Taka konserwacja sprawi że zebrany nagar zostanie usunięty, a przepustnica znów będzie pracować prawidłowo tym samym zamykać i otwierać się płynnie. Należy też okresowo sprawdzać ręcznie luz, części łożyska, pokrętło obrotów i luzy mechanizmu motylkowego. Naprawa często jest kosztowna, nie jest możliwa przez zamkniętą budowę, tańszym rozwiązaniem jest wymiana na nową.