Turbosprężarki
Turbosprężarka
Co to jest turbosprężarka?
Jest to urządzenie wirnikowe gdzie na końcach jednego wału umieszczone są wirniki turbiny i sprężarki, turbina napędzana spalinami napędza sprężarkę co powoduję wpompowanie dodatkowego powietrza do komory spalania, a to podnosi sprawność i moc silnika. Turbosprężarki są wykorzystywane zarówno w samochodach benzynowych jak i diesla, w tuningu często jest wykorzystywana do uturbienia silnika wolnossącego co daje olbrzymie przyrosty względem mocy seryjnej. Turbosprężarka tuningowa o większej wydajności jest marzeniem każdego właściciela sportowego samochodu. Zazwyczaj fabryczną turbinę zastępuje się większym, tuningowym odpowiednikiem o zwiększonej wydajności. Nic dziwnego, że nasze tuningowe turbosprężarki cieszą się dużą popularnością wśród profesjonalnych zawodników i warsztatów tuningowych.
Jak działa turbosprężarka? Warunki pracy
Najpopularniejszą formą doładowania silnika jest zastosowanie turbosprężarki która podnosi ciśnienie atmosferyczne powietrza. Jej dobór ma ogromne znaczenie w perspektywie przebiegu mocy i charakterystyki silnika. Turbosprężarka wykorzystując energie gazów spalinowych zwiększa ciśnienie dostarczanego powietrza i paliwa do silnika, zwiększając współczynnik napełnienia cylindra świeżą mieszanką paliwowo-powietrzną. Turbina i sprężarka zamontowane są na jednej osi. Gazy wylotowe (spaliny) skierowane na turbinę napędzają tym samym wirnik sprężarki, która wtłacza więcej powietrza do komory spalania. Spalenie większej ilości paliwa, wraz z większą ilością powietrza bezpośrednio wpływa na moc, poprawiając osiągi samochodu.
Jak zbudowana jest turbosprężarka?
Turbiny dzielimy na serie GT (GT28, GT30, GT35, GT40, GT42, GT45) oraz GTX (GTX28, GTX30, GTX35, GTX40, GTX42, GTX45). Te pierwsze oparte są na standardowym kole kompresji, zapewniając wcześniejszy boost, niż seria GTX, której kute koło kompresji, obrabiane metodą CNC zapewnia wyższą moc kosztem późniejszego spoola . Należy pamiętać, że nie warto przesadzać z doborem wielkości turbiny – często samochód z względnie słabszą mocą, doładowanym mniejszą turbosprężarką będzie w streecie czy drifcie "szybszy", niż w przypadku zastosowania dużej turbosprężarki. Dlaczego? Ważny jest przebieg mocy i momentu obrotowego zapewniający szeroki zakres użytecznych obrotów, niż wyższa szczytowa moc dostępna w przedziale zaledwie kilkuset RPM, przewymiarowana turbosprężarka może powodować turbodziurę. Obroty sprężarki będą zbyt niskie co stworzy niekorzystne warunki jej pracy. Ta nieco odmienna sytuacja ma miejsce w dragu, gdzie liczą się wysokie moce dostępne dopiero przy czerwonych kreskach obrotomierza.
Turbina składa się z aluminiowej muszli ssącej, oraz żeliwnej po stronie gorącej, część wirnikowa składająca się z turbiny i koła sprężarki jest ułożyskowana. Niektóre turbiny posiadają wbudowany westagte, który często sterowany jest pneumatycznie przy pomocy podcieniania. podciśnienie jest w stanie wcisnąć tłoczek gruszki uchylając lub otwierając upust spalin. Często spotykanym rozwiązaniem jest również kierownica spalin, która zwana jest zmienną geometrią. Konstrukcyjnie jest to szereg łopatek, które regulują ilość spalin na kole wirnika, by sterować optymalne napędzanie wirnika sprężarki.
Do czego służą turbosprężarki? Czyli jak doładować silnik samochodu
Turbosprężarki pozwalają na wykorzystanie energii wydalanych spalin, w celu sprężenia powietrza dolotowego i nie wpływa na bezpośrednie obciążenie silnika, w przeciwieństwie do doładowania kompresorem, który w istotny sposób wpływa na obciążenie jednostki napędowej, po przez napęd mechaniczny. Montaż turbiny to najprostszy sposób aby zwiększyć moc i moment obrotowy silnika. Napełnienie komory silnika doładowanym powietrzem z paliwem pozwala na dostarczenie większej ilości tlenu, co poprawia proces spalania i powoduje zwiększenie mocy silnika . Rozwiązanie doładowania silnika przez turbinę jest spotykane w autach ulicznych, jak i wyścigowych, niesie za sobą szereg zalet, które doceniają pasjonaci motoryzacji na całym świecie.
Czym charakteryzuje się nowoczesna turbosprężarka? Działanie turbosprężarki
Nowoczesne turbosprężarki tuningowe charakteryzują się wydajnymi łożyskami - oprócz standardowych journal bearings (ślizgowe) coraz większą popularnością cieszą się ball bearings oraz hybrid ceramic ball bearings, czyli wydajne turbiny na łożyskach kulkowych standardowych oraz ich ceramicznych odpowiednikach. Kolejnym niezwykle ważnym elementem jest wydajne koło kompresji - zarówno zwykłe w seriach GT, jak i kute, obrabiane na CNC w seriach GTX mają odpowiednio ułożone łopatki, gwarantujące ogromną wydajność. Precyzyjnie wykonana obudowa rdzenia, w postaci aluminiowej muszli ssącej, i odpornego na pękanie żeliwa strony gorącej to cechy każdej nowoczesnej turbosprężarki, którymi kierujemy się przy dynamicznym rozwoju linii turbosprężarek JRSpec.
Jakie są wady i zalety turbosprężarki?
Zaletami silników turbodoładowanych jest niewątpliwe uzyskiwanie dużych mocy z stosunkowo małej pojemności silnika, poprawa sprawności jednostki napędowej, poprawa ekologii przez zmniejszenie emisji szkodliwych związków wraz z spalinami.
Wadami turbosprężarek jest bardziej skomplikowana budowa osprzętu, do której należy uwzględnić bardziej złożoną budowę kolektora wydechowego który szybciej pozbywa się spalin, konieczność montażu intercoolera, czy też bardziej skomplikowane orurowanie, które musi uwzględniać zasilanie olejowe oraz chłodzenie wodne, do sterowania stosuje się zawór westgate oraz blow off . W skrajnych przypadkach gdy turbosprężarka jest dobrana w niewłaściwy sposób może ona przyspieszać zużycie silnika.
Jak dbać o turbosprężarkę? Pamiętaj o łożyskach
Podstawowym czynnikiem mającym wpływ na stan turbosprężarki jest olej. który odpowiada za smarowanie, jego jakość jak i częsta wymiana to bardzo istotna sprawa w kwestii długiej i bezproblemowej eksploatacji. W przypadku montażu nowej turbosprężarki zawsze zadbaj o to by przewody odpowiadające za zasilanie olejem były napełnione przed uruchomieniem silnika, uchroni to wirnik przed zatarciem, wskutek suchego startu.
Do sterownia i upuszczania nadmiaru ciśnienia pompowanego przez turbosprężarkę służy Blow off, czyli zawór upustowy. To właśnie BOV odpowiada za upuszczenie ciśnienia z układu dolotowego w momencie zamknięcia przepustnicy, chroniąc turbinę przed nagłym zatrzymaniem wirników – znacznie wydłuża żywotność turbosprężarki. Oprócz funkcji ochronnej turbo zyskuje również atrakcyjność brzmienia silnika – każde odpuszczenie gazu wywołuje charakterystyczny dźwięk "pssst" wydobywającego się z otwartego blow off'a.
Blow off to nie jedyny dostępny zawór upustowy doładowania. Drugim typem jest dump valve (DV). W odróżnieniu od blow off, ciśnienie wypuszczone przez DV ponownie wraca w układ dolotowy, tworząc zamknięty układ. Dzięki recyrkulacji jest on znacznie cichszy. DV docenią właściciele samochodów seryjnych, którym zależy na cichej pracy. Jeśli mowa o zaworach upustowych, wspomnieć trzeba o wastegate, steruje on otwieraniem tłoczka który reguluje ilość spalin trafiającą na łopatki wirnika Twojej turbosprężarki. Podobnie jak wcześniej opisane rozwiązania, musi charakteryzować się płynną, bezawaryjną pracą, by załączać się w kluczowych momentach. Każde zacięcie czy zablokowanie tłoczka w blow off, DV czy wastegate może skutkować uszkodzeniem turbiny! Ważne jest również dobranie średnicy tłoczka pracującego w zaworze do planowanej mocy oraz ciśnienia .
Turbosprężarki w sklepie Fmic.pl to również regeneracja
W ofercie posiadamy niezwykle popularne turbosprężarki Garrett GT oraz GTX, a także ich tuningowe odpowiedniki marki JRspec. Znajdują one zastosowanie w sportach motorowych, szczególnie KJS, drift i drag. Wyżej wymienione turbosprężarki poza dużą wydajnością cechują się sporą żywotnością, co jest niezwykle ważne w przypadku ciągłej pracy w ekstremalnie wysokich temperaturach i warunkach.
W naszej ofercie znajduję się również usługa modyfikacji fabrycznych turbosprężarek, na bardziej wydajne hybrydy. Usługa ta polega na roztoczeniu muszli ssącej, oraz wydechowej. Taka modyfikacja sprawia że sprężarka jest w stanie doładowywać silnik spalinowy wyższym ciśnieniem, co bezpośrednio wpływa na moc silnika, odpowiednio dobrane wirniki często poprawiając również sprawność silnika, niezależnie czy jest to jednostka wysokoprężna ( diesel), czy też benzynowa.
Posiadamy duży stan magazynowych gotowych turbosprężarek po modyfikacjach do aut różnych marek, takich jak Nissan, Toyota, Lexus, Mazda, VW, Skoda, Audi, BMW, Alfa Romeo, Cupra, Honda, Fiat, Kia, Mercedes, Porsche, Mini Cooper, Opel, Subaru, Saab, Seat, Hyundai, Ford, Renault, Volvo, Chevrolet, Mitsubishi i wielu innych. Zajmujemy się również regeneracją fabrycznych turbosprężarek, jeśli Twoja turbina uległa zatarciu na wale, wydaje niepokojący świst, warunki pracy turbosprężarki nie są odpowiednie, zauważyłeś pogorszenie reakcji turbosprężarki, zatarła się zmienna geometria, odczułeś spadek mocy, czy też silnik nie rozwija mocy optymalnie, a ciśnienie doładowania pojawia się przy zbyt wysokich prędkościach obrotowych. W takich przypadkach skontaktuj się z nami, postaramy przywrócić ją do stanu fabrycznego.
W naszym sklepie znajdziecie tuningowe turbosprężarki z gwarancją, a także wszelkie akcesoria – muszle, flansze, uszczelki, V-bandy, zawory, restryktory, przewody olejowe.